maandag 27 juni 2011

Zaterdag... 40° en meer...

Laatste dag van de vakantie in Spanje. Morgen (zondag) staat immers de terugreis op het programma. Na laatste inkopen (voeding en drank voor onderweg) ga ik op weg naar een regio die me aangeraden was door de locals. De Sierra del Eixe en de Montes Aquilliano. Situering: ergens tussen Ponferrada en O Barco. Stuwmeren, mooie vallei, de start ziet er leuk uit. Na een 5km kom ik de een leisteengroeve tegen. De bergen worden hier gewoon weggegraven. Intussen klim ik naar de Fonte Di Cova (1840m), steengroeve na steengroeve achter me latend. Niet echt het uitzicht dat ik me voorgesteld had. Pas op 3km onder de top laat ik de laatste sporen van die industrie achter me. Daarna krijg ik gelukkig wel veel moois te zien. Is de Fonte Di Cova vooral een picknick plaats, dan is de afdaling ervan veel mooier! Intussen is het wel al 40° warm. zelfs voor mij een beetje teveel van het goede en elke bar die ik tegenkom stap ik binnen. Je weet nooit wanneer je de volgende tegenkomt. In La Bana wordt ik door de baruitbater vergast op een heus bord paella met zeevruchten! Een grote cola (35cl), stuk stokbrood met kaas en een bord paella... 5 Euro!!Honger had ik niet meer na die stop (dorst krijg je toch al na 2km).
De weg naar Silvan is heel mooi en erg landelijk. Tegelijk ben ik aan de laatste pas bezig van dit verlof. Gelukkig een heel mooie, met een pracht afdaling! Goede weg, leuke zichten en... alle 4km een dorp (met bar).
Door al die stops wordt het toch al vrij laat en zo bereik ik pas rond 19u de auto. Nu nog een 25 km terug naar Ponferrada en inpakken.
's Avonds toch nog eens die plaatselijke specialiteit bestellen: Kleine inktvisjes met look! Rijkelijk overgieten met de plaatselijke wijn en dan de zon zien onder gaan over Ponferrada...
't zit erop...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten