maandag 27 juni 2011

Foto's Fonte Di Cova rit











Zaterdag... 40° en meer...

Laatste dag van de vakantie in Spanje. Morgen (zondag) staat immers de terugreis op het programma. Na laatste inkopen (voeding en drank voor onderweg) ga ik op weg naar een regio die me aangeraden was door de locals. De Sierra del Eixe en de Montes Aquilliano. Situering: ergens tussen Ponferrada en O Barco. Stuwmeren, mooie vallei, de start ziet er leuk uit. Na een 5km kom ik de een leisteengroeve tegen. De bergen worden hier gewoon weggegraven. Intussen klim ik naar de Fonte Di Cova (1840m), steengroeve na steengroeve achter me latend. Niet echt het uitzicht dat ik me voorgesteld had. Pas op 3km onder de top laat ik de laatste sporen van die industrie achter me. Daarna krijg ik gelukkig wel veel moois te zien. Is de Fonte Di Cova vooral een picknick plaats, dan is de afdaling ervan veel mooier! Intussen is het wel al 40° warm. zelfs voor mij een beetje teveel van het goede en elke bar die ik tegenkom stap ik binnen. Je weet nooit wanneer je de volgende tegenkomt. In La Bana wordt ik door de baruitbater vergast op een heus bord paella met zeevruchten! Een grote cola (35cl), stuk stokbrood met kaas en een bord paella... 5 Euro!!Honger had ik niet meer na die stop (dorst krijg je toch al na 2km).
De weg naar Silvan is heel mooi en erg landelijk. Tegelijk ben ik aan de laatste pas bezig van dit verlof. Gelukkig een heel mooie, met een pracht afdaling! Goede weg, leuke zichten en... alle 4km een dorp (met bar).
Door al die stops wordt het toch al vrij laat en zo bereik ik pas rond 19u de auto. Nu nog een 25 km terug naar Ponferrada en inpakken.
's Avonds toch nog eens die plaatselijke specialiteit bestellen: Kleine inktvisjes met look! Rijkelijk overgieten met de plaatselijke wijn en dan de zon zien onder gaan over Ponferrada...
't zit erop...

vrijdag 24 juni 2011

de foto's van vrijdag





Wow!

Hello!

Beetje laat; maar beter laat dan niks! Vandaag een uitstap gemaakt richting Galicia!
En ik kan u zeggen, het was echt de moeite waard! Ruw, afwisselend! Veel waterpartijen (wel meestal van stuwmeren) en leuke kleine stadjes.
Daarnaast ook veel gefietst. Veel (af)gezien maar ook heel veel genoten van de natuur.

Echt, Galicia is een vakantietrip waard! Je moet dan wel niet in je hotel blijven zitten...

Ik heb vandaag ook de aankomst verkend van een Vuelta rit van 2011. Volgens de bronnen ligt de streep op de Cabeza De Manzaneda op 1750m hoogte. Dit na een klim van 20km aan 5%... Die algemene gegevens kloppen echter niet. De laatste 2 km gaan aan 9% omhoog. En in het eerste gedeelte kom je inderdaad aan een gemiddelde van 5%. Je moet alleen wel weten dat 300m vlak en 700m aan 7% ook 5% is...
Genoeg hierover, wie meer wil weten moet me maar contacteren.

Belangrijkste is: Ik heb me hier fantastisch!

donderdag 23 juni 2011





Raar!!

Jaja! Erg logisch is het hier niet altijd! Eerst een bergpas die overal aangekondigd wordt als 1850m hoog en als je daar boven staat kom je een bord tegen met...1726m. (wat trouwens ook de hoogte was van mijn HR meter)
Dan ergens gaan eten, sandwish vegetal vragen met tonijn en wat blijkt? Hesp is hier dus ook een groente! Daarnaast krijg je er nog een bord friet bij!

Vandaag wel weer mooie dingen gezien... Weliswaar vrij kale bergen (de bossen liggen nog een 80km noordelijker - maar dat zal voor een ander jaar zijn), maar toch ook mooi.
Steil zijn ze hier anders ook wel! Zo had de Morredero een stuk van liefst 900m aan een gemiddelde van 12,4%. Met stukken in tot 17...
Ook de helling daar aan voorafgaand was er eentje van hetzelfde kaliber (alleen minder hoog 1545m). Al zaten daar de hevige delen vooral in de slotfase.

Ook een ganse dag Camino's gezien (= mensen die op de fiets of te voet naar Compostela gaan). Vooral in beklimmingen lastig! Die spreken allemaal! (en ik dus ook) Zelfs als het 15-16% omhoog gaat...

Hoe dan ook wel een leuke dag!
Morgen ga ik de westkant van Ponferrada verkennen. Met ook die aankomstplaats van de komende Vuelta.

woensdag 22 juni 2011

Ponferrada





Deze middag goed aangekomen in Ponferrada. Ik heb een hostal gevonden die eigenlijk net buiten de stad ligt, maar toch maar op 500m van het historische centrum! Al meteen gebruik gemaakt van dat voordeel om eens rond te kijken. De kern is klein, maar fijn! Het winkelcentrum is een pak groter en zoals de meeste... Mooi maar onpersoonlijk.
Ik steek er nog enkele foto's van de binnenstad bij.

dinsdag 21 juni 2011

La Alberca en de Pena De Francia!











Na een korte afdaling maak ik een tussenstop in La Alberca. Kwestie van de reserves aan te vullen... Leuk dorp, met op elke hoek een bar/hotel of hostal! Ook hier dus voldoende vakantiemogelijkheden! Daarna op weg naar de Pena De Francia! Me aangeraden! (waarvoor dank) Al na enkele km zie ik hem liggen. Nog wel 700m stijgen, maar het zicht is er al. Eerst eikenbossen, dan dennenbossen en tenslotte totaal niks meer
langs de kant... Een prachtige klim! Elke meter is genieten van het uitzicht!
Op de top drink ik een thee en vul de flessen aan. Dan naar beneden en terug naar Bejar. Het is intussen verdomd heet. Onderweg kom ik een thermometer tegen die 37° aanduid... Goed dat ik me in de beklimmingen altijd rustig heb gehouden.

Las Batuecas





Even verder verlaat ik de rivier en sla af richting El Portillo (Las Batuecas). Een klim van ongeveer 10km aan 6,4%. Eentje zonder bokkesprongen (zoals die in Bejar gisteren)! Dat is ook al eens fijn! Dit wil zeggen dat deze col ongeveer vergelijkbaar is met de Pordoi in Italie. De weg is smal, maar mooi! Langzaam wijkt het eikenhout voor de dennen. OP het internet had ik een foto gezien die er erg schrikwekkend uitzag. Als ik daar passeer valt het toch wel mee. Kijk en geniet mee!

Langs de rivier




Het eerste deel van de fietstrip voert me langs de Alagon. Prachtige rivier, met vissen er in (zelf zien zwemmen! Elke 100 m had ik een foto kunnen nemen... Dan was ik nu nog niet terug! Hierbij krijg je toch de mooiste!

Weergaloos!





Vandaag met de auto tot in Sotoserrano gereden. Het duurde nogal een tijdje eer ik op de juiste (erg landelijke) weg zat. Prachtig! Kloven, rotsmassieven en speciale vormen in het landschap. Mooi! Nog eens het bewijs dat je best van de grote wegen weg blijft. Kreeg al zin om die weg eens met de fiets te doen! Constant op en af, soms wel heel lange stukken, maar zonder bergpassen er in. Heel selectief parcours, behalve dan voor de echte toppers... En autoluw! Op 25km ben ikzelf amper 1 voertuig tegengekomen! (+ een echte ezelskar!) In Sotoserrano zoek ik eerst een bar op (zoals ik al gezegd had, in elk dorp zijn er minstens 3). Even verder is er een hostal en een pijltje naar een hotel is ook aanwezig. Als je echt wil kun je hier perfect je vakantie organiseren.

foutje....

Ik heb gezien dat ik in vorig bericht 2 foto's onder verkeerde hoek heb geplaatst. Reden: Ik had die foto's op mijn pc al gekanteld, doch nog niet gesaved... Vandaar dus.
Ik kan dat alleen wijzigen door (denk ik) het volledige bericht te verwijderen en elke foto opnieuw te uploaden. Dit neemt wel wat (teveel) tijd in beslag. Wil je de foto goed bekijken, downloaden (rechtermuisklik en save) en kantelen. Groetjes en sorry.