zaterdag 10 oktober 2015

Einde reis...

Donderdagavond. Wijn: Check! Veel gefietst: Check! Geamuseerd: Check! De epiloog in het hotel is wel iets minder fijn... Nu weigert ook de visa kaart dienst. De hotelbediende vertrouwt me niet echt meer en denkt dat ik sta te liegen. Op het internet vind ik de oplossing: Contact nemen met het hoofdbureau thuisbank. Dringende zaken!(en ik denk wel dat mijn zaak dringend is! Hoe ga ik anders zonder geld en zonder visa door Frankrijk, peages en benzine thuis geraken?) Ze zijn , gezien het al late uur, echter niet meer bereikbaar. Ik stuur wel een mail, maar ik vrees dat die ook maar in de morgen gaat gelezen worden. Daardoor stel ik de terugreis plannen (vertrek rond 5 u 's morgens) uit en besluit onmiddellijk te telefoneren als het bureau open gaat. Na contact blijkt dat ik teveel geld afgehaald heb via de "muur" met de visakaart. In Brussel zien ze ook de ernst van de situatie in en corrigeren de visakaart! Na een kwartier wachten zou het moeten lukken! En inderdaad, om 8u45 ben ik op weg naar huis! De weg is lang. 1410km via Rouen, maar slechts 1315 via Parijs. Dat wordt goed luisteren naar de radio. Heb al gehoord dat Parijs op vrijdagavond een ramp is... Omdat de stad dan eigenlijk leegloopt. Dat komt ook uit. Op 50km afstand van Tours hoor ik op de radio dat Parijs vol staat, en het een uur aanschuiven is over de ring. Ik rij dan liever rustiger via Rouen (hoop ik) en Amie,s terug naar de normale weg. Als ik meer voorbereiding had gehad zou ik ws zelfs nog via Abbeville en Arras hebben durven omrijden; Maar een GPS zou dan wel goed van pas komen! Moet dat toch eens kopen! Denk zelfs dat het iets dichter is, maar dat je wel over gewone wegen moet rijden. Bekijken waard volgende keer. 16u na het vertrek en 1417 km verder laad ik alles uit de auto... Finito!

Donderdag - foto's rondrit door de Rioja Alavesa

Een dag van net niet...

Woensdag! Vroeg wakker, en dan naar de Cameras - streek (deel van de Sierra De La Demanda). Maar het weer wil niet echt mee. Grijs, boven de toppen. Als ik verder en verder kom zakken de wolken. Regen wordt mijn deel. Om 100 km op de fiets in de regen te zitten bij een temp van 7 graden, daarvoor ben ik niet naar hier gekomen! Ik besluit terug te rijden en wat wijn te gaan inkopen. Door de beenhouwersreis naar de Cameras ben ik wel al wat tijd kwijt. Ik koop aan, wil betalen maar de verkoper heeft geen bakje... Gaan pinnen dus. Daar gebeurt het: Kaart keert niet terug, door een panne van het toestel (geld heb ik ook niet gezien...) Geen wijn dus die dag. Gelukkig heb ik de visa nog. De wijn handelaar geeft me uit "medeleven (!)" dan maar gewoon een fles mee. Heb ik toch iets! Nu hangt de rest van het verlof af van de visa kaart. Op zich geen probleem. Al is het wel een betaalkaart, en geen bankkaart. Wat dat laatste betekend zal ik pas donderdagavond ondervinden! Ik vul de rest van de dag met wat extra wijntjes proeven in de binnenstad. En ze hebben hier goeie dingen! Luis Canas, Baigorri (wel milder), Irazu, D Luis , Sierra de Cantabrica (ondanks de naam zuiver baskisch !) en niet te vergeten (erg lekker) Muga! Als je deze wijntjes in Crianza tegenkomt - niet aarzelen! De twee dichtst gelegen bodega's (nu ik in tijdsgebrek ga komen ga ik er slechts 2 bezoeken) zijn D Luis en Irazu. Daar ga ik dan ook morgen nog eens langs... Gecombineerd met een leuke fietstocht door de Rioja kammen. Voor de kenners; El Balcon De La Rioja! Klimmetje met allure! Beide zijden stukken tot 16%. En niet over 10 meter!

Elvillar Fietsen door stelviostef op Garmin Connect - Details

Elvillar Fietsen door stelviostef op Garmin Connect - Details

dinsdag 6 oktober 2015

Logrono

Hello! Zit nu al 2 dagen in Logrono! Leuke bars, lekkere tapa's maar ook , vooral door het weer, weinig fietsplezier. Ben wel 2 keer op weg gegaan, maar telkens omwille van teveel wind (echt heel krachtig - vooral in de bergen) en een keer striemende regen (wel niet koud) al snel afgebroken. Logrono dan maar! De voorbereidingen voor donderdag zijn in volle gang! ik weet al ongeveer wat ik wil meebrengen, en waar ik het moet halen! Logrono zelf is een stad met, naar baskische gewoontes (hoewel niet baskisch) veel hoogbouw. Ook aan de rand vind je flats van 7-8 verdiepingen hoog. Blijkbaar is er wel een soort hoogtegrens afgesproken in de stad; want nergens zijn de gebouwen hoger dan dat. Op een oppervlakte, denk maar goed de helft van Sint Niklaas leven er zo 120.000 Logrono's. Het oude deel is natuurlijk meest fotogeniek, en vooral de tapa en wijnstraatjes hebben veel sfeer. Naast de traditionele kerken en pleinjtes valt ook de inplanting van parkjes op. Niet dat die zo speciaal zijn, er is zo dan toch wat groen in de buurt. Logrono buitenrijden met de auto is ook een belevenis. Wel niet te vergelijken met Sint Niklaas (daar raak je gewoon niet buiten...) duurt het daar toch ook 10 minuten vooraleer je echt buiten de stad bent. Morgen ga ik, als er wat minder wind is, fietsen in de Sierra de la Demanda. Oostelijke regio. Maximale hoogte 1710 meter, en eigenlijk 5 (kleinere) puertos op het programma. Een dikke 100 km voor af te sluiten! Gelukkig zijn het er allemaal met niet al te steile passages! Moet heel leuk worden!