woensdag 18 juni 2014
Laatste fietstocht: Heuvels van Montserrat! En de natrip naar Barcelona...
Voor mijn laatste volledige dag staan er 2 fietstochten op het programma: Eerst de heuvels van Montserrat (en het gelijknamige klooster) en als afsluiter het binnenbrengen van de fiets.
De fietstocht start al slecht. De zogenaamde weg, aangeduid door de Garmin blijkt alleen met de mountainbike te doen te zijn. Verder zijn alle wegen of halve of hele autosnelwegen. Na navraag blijkt er geen enkele low-traffic-road te zijn die richting Montserrat gaat... Ik vloek, neem een koffie en neem de trein. Vanuit Martorell moet het wel lukken. Het tijdverlies wordt deels gecompenseerd door de treinreis, maar ik fiets wel liever. Na een dik kwartier zoeken vind ik eindelijk de juiste weg en fiets richting Montserrat. Gestart met een kleine 30 graden, gaat de temperatuur snel omlaag en komen er donkere regenwolken opzetten. Ik denk eraan dat ik de laatste 2 jaar telkens de laatste vakantietrip in de gietende regen heb gereden, en zie het ook nu al gebeuren. En het regenvestje ligt nog in Molins... Niks meer aan te doen. Ik rij verder. De klim is mooi, maar met die constante regendreiging boven je. Op 780m hoogte is het zelfs vrij fris; en ik zie me dan ook genoodzaakt om daar een t shirt te kopen. Kwestie van in de afdaling iets meer om het lijf te hebben. Afdalen, Naar Martorell en terug de trein op. Om dik 3 uur stap ik in Molins van de trein. Dit is vrij laat; en in plaats van even tot rust te komen en iets te eten staat er door het tijdverlies al direct de echt laatste trip op het programma: Het afgeven van de fiets! Alles staat al op de garmin. En het eerste stuk is stevig op, met daarna een schitterende afdaling van de Tibidale (die 2e heuvel - naast Montjuich) die me recht Barca binnenloodst. Dan nog door de binnenstad naar de San Andreuwijk. Garmin loodst me naar trappen, stukken bergop en onmiddellijk bergaf van dik 20%, vooral door straten waar ik niet in mag (ik moet constant inventief zijn,of ik maak de ene overtreding na de andere)maar vind uiteindelijk de straat waar ik moet zijn: Fabra i Puig. Na een lange gezellige babbel met Claudio (ook een klimliefhebber) over vanalles nog wat, ook overgoten met voldoende estrella's, neem ik de trein terug naar Molins. Nu is het echt over. Gaan slapen en morgen vroeg op (4u40) om de trein te nemen naar de luchthaven.
Barcelona - 2 x een kort verblijf...
Na de streek van de Eslida rij ik verder voor de laatste trip van deze vakantie. Eerst de reiskoffer afzetten in het hotel in Molins De Rei. Dan terug de auto in om die te gaan afgeven in het verhuurcenter. Vandaar een namiddag uit in Barca om uiteindelijk met de trein terug te keren naar Molins. Prijs trein: 2,5 euro. Ik eet iets in een heel leuke bistro tegen het center ( www.cafe-emma.com )en zoek mijn weg in de stad. Ik geef toe, ik was niet goed voorbereid om Barcelona te bezoeken. En vandaar dat ik er dan ook een stuk verloren liep. Toch vind ik de Sagrada Familia en enkele van Gaudi's gebouwen terug. s' Avonds neem ik de trein terug en bezoek Molins nog even. Niks te zien - vrij troosteloos. Later blijkt dat ik wel de verkeerde kant van Molins ben uitgegaan...






Puerto de Eslida
Na de regio Achter Benidorm werd het tijd om eens een eerste stap richting Barcelona te doen. een kleien 200km naar het noorden ligt het natuurgebied rond de Puerto de Eslida. Rond 9 uur vertrokken vanuit Alcoi. Het is vandaag weer heel warm. En nu ik afzak naar kustgebied zal het nog warmer worden. Vannacht zal ik dan ook slapen op slechts 25m hoogte. De laatste 10 dagen zat ik steeds dik over of net onder de 1000 meter. 's Avonds een groot verschil. Rond half 12 bereik ik het hotel. Het staat echt alleen aan de oude hoofdweg. Er is wel een openluchtzwembad voorzien, en het ganse hotel ademt een oudere kwaliteit uit. pluspunten: kantine is 24/24 open (Er komen ook wel veel vrachtwagens en doorreizende toeristen langs) en een comfortalele, met airco uitgeruste kamer. Ik blijf hier maar 1 nacht, en echt uitpakken doe ik dus niet. Omdat het zo heet is beslis ik om maar om 15u30 te vertrekken voor de fietstocht. Pas ze dan wel aan naar een kleine 80km. Ver genoeg. Met opnieuw een 1200hm erin verwerkt. Intussen neem ik het dagmenu in de kantine. Kabeljauw, in een zacht sausje gedoopt, en gebakken in de frituur (heel even, denk dat ze die vis er maar 25/30 seconden laten in liggen)en een pasta als voorgerecht. De tocht zelf is weer mooi. Al besef ik wel dat dit de op 2 na laatste dag van het verlof is. Nog van genieten... hiervolgen de foto's!







Abonneren op:
Posts (Atom)