vrijdag 13 juni 2014

De bergen achter Benidorm...

Kalm, weinig verkeer, mooi, geen gekke hellingen, en als enige minpunt vandaag iets te warm. Tot net iets over de 1000 meter geraak je hier wel. Bekendste helling is zonder twijfel de Aitana. Maar omdat het een legerbasis is geraak je daar gewoon niet op. Verdere bekende hellingen hier zijn de puertos de Tudons,Carrasqueta en Ares. Zo dicht bij de kust en toch zo kalm.in dat binnenland kom je gewoon geen verkeer tegen. De wegen zijn echter niet altijd in goeie staat. Op de bekendere Puertos was het geen probleem. Maar als je eens een kapel op een heuveltop wil bezoeken ( eigenlijk wil ik die niet bezoeken, maar gewoonlijk zijn dat mooie beklimmingen!) Kan het erg tegenvallen. Ik start met de Puerto des Ares. Niet lastig, wel mooi en toch ook 966m hoog. Daarna lang afdalen en de verbinding maken met de statt van de Tudons. Dat stuk zelf zal ik me blijven herinneren. Fietspaden met bushaltes, palen, boomwortelbulten en vele stukken aan meer dan 10%. Dit is een nieuwe weg. Zo weinig mogelijk bochten en dus ook gekke dingen. Dicht tegen de kust. Heel druk en vele gevaarlijke toestanden. Dan volgt de afslag naar de Tudons. Ook hier een nieuwe weg, je ziet stukken van de oude gewoon naast de nieuwe liggen, en opnieuw lastig,3 km voor Sella, eigenlijk daar waar de pas echt begint wordt het normaal. Maxima van 9 en gemiddeld iets meer dan 5%. Het is heel warm en ik koop me regelmatig een fles 1,5 liter water. In totaal zal ik 6 liter binnen kappen. En dat voor een ritje van 100km en 2000hm. Om af te koelen duik ik ook af en toe een bar in. Colaatje gaat er dan altijd in. Tegen 6uur ben ik in de auto terug op weg naar het hotel. Ritje van 12km. Maar om dit er nog 2 x bij te nemen was me iets teveel. Straks eten ( gisteren super paella gehad, benieuwd wat het nu gaat zijn. Hoorde iets ronken van Espada... dat is zwaardvis!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten