woensdag 30 september 2015
Spanje!
Na 2 dagen (en 3 nachten) Frans Baskenland zit ik nu wel echt in midden Spanje. De uittocht uit baskenland was mooi. Het gesloten karakter van de Pyreneeën kwam weer duidelijk tot uiting. Eenmaal daaronder krijg je een heel ander landschap. Droger, minder hoog maar toch ook heel grillig. Massieven liggen links en rechts van de wegen verspreid. De Spanjaarden bouwen er netjes rond (en soms er gewoon op!), wat de natuur daar waarschijnlijk wel ten goede komt. Een nieuwe autostrade (een A-weg, geen AP - want dat is peage) wordt net onder de Pyreneeën aangelegd. Soms moet je eraf, want dat stuk is nog niet verkeersklaar; En dan kom je rare dingen tegen. Smalle bruggen, niet meer van deze tijd, en passages door dorpen met wegversmallingen. Het landschap oogt ruw, woest maar vooral verlaten... De kleurschakeringen van de begroeiing laten ook al herfst zien. Ik rij naar Ayerbe.In de buurt daarvan vind je de monolieten rode rotsen. Natuurfenomeen in midden Spanje. Iets verder heb je dan ook nog het kasteel van Loarre. Gelegen op een heuvel en dus ook spek naar mijn bek!
Midden Spanje mag dan in de zomer toeristisch toch nog iets te betekenen hebben, nu, met de herfst in het verschiet is de belangstelling wel erg tanende. Het hotel heeft een incheckmarge van 14-22 uur. Ik sta er om 14u10, en mag vervolgens wachten tot 14u30 vooraleer er iemand komt opdagen... Gelukkig valt de kamer mee.
De monolieten van Mallos de Riglos heb ik al gezien! Naar dat het kasteel dan maar. Na 12 km klimwerk kom ik tot de conclusie dat je er met fiets niet binnen mag. Ok, ergens wel verwacht, en ik heb al intussen genoeg kastelen gezien om te weten hoe ze er binnen uit zien! Op de terugweg rij ik lek. En de buitenband is ook weg... Reservebandje steken en verder rijden naar het hotel. Morgen banden gaan zoeken!
En morgen bereik ik een eerste echt doel van deze reis: Sierra del Moncayo! Ben echt benieuwd! En daarna is het al rioja wat de klok slaat...
dinsdag 29 september 2015
Rond Artzamendi - 100km op de mountainbike
Wat een dag! Weet niet goed waarover ik het eerst ga hebben. Slechte wegen tussen Bidarray en Pas de Roland, De ongelofelijk steile stukken op dat traject, met als uitschieter de laatste 3km van Artzamendi! De vele roofvogels die ik gezien heb (van heel dicht! - Zelfs eentje met prooi in de klauwen), of de pracht van de Puerto Ispeguy... Trouwens, ook het restaurantbezoek daarnet mocht er zijn! Chipirones en kabeljouw.
's Morgens hangt er altijd een mist in de vallei. Vertrek hangt daar dan ook van af. Omdat ik toch niet al te lang op de D918 (druk) wil fietsen neem ik voor 10km de auto. Saint Martin d' Arrossa wordt dan ook de startplaats. De eerste 6 km volg ik die D918. Al bij al valt het verkeer nog wel mee, maar je weet nooit... In Bidarray neem ik de andere kant van de rivier. Onmiddellijk geconfronteerd met ontieglijk steile stukken! Het schurkt tegen de 20% aan. Gelukkig is het uitzicht (soms) mooi! Langs het water, stroomversnellingen en kolkend water tussen de groene bossen! Intussen vallen her en der kastanjes uit de bomen! Ik krijg er geen enkele op het lichaam, maar enkele keren was het toch wel erg close! Even verder hebben de wegenwerkers bakken grind over het wegdek gestort! Auto's moeten dat in het asfalt rijden. Maar volgens mij rijden er er hier toch iets te weinig voor rond. Vanaf Pas De Roland sla ik af naar Artzamendi. Ook nu weer een klucht van een helling. In 3,2 km van 505 naar 918m... Tja! Hiervoor heb ik de mountainbike genomen... Regelmatig moet ik te voet verder. Wandel en fietstocht in een. Als ik dit al fietsend voor mekaar krijg kan ik gelijk terugrijden. Is het over en out voor vandaag. De zichten, met mistslierten, zijn geweldig! Op de top neem ik de obligate foto en daal af! Goed halverwege de afdaling neem ik de afslag naar Espelette. Ook hier is het van hetzelfde laken een broek. Steil en heel steil. Niet te schatten. In Espelette eet ik 2 bananen en wat kalkoenham. Was nodig. Intussen is het half 4 geworden. Moet nog 3 colletjes over met in totaal 1100 hoogtemeters in 60km. Iets minder dan in het eerste stuk... 1400 in 40km. Hevig! Van deze drie colls is vooral de Ispeguy veruit de mooiste! Maar daar heb ik voorlopig geen foto's van. Het begon al laat te worden; en ik zocht toch nog op een deftig uur te kunnen eten... Na de Ispeguy afdalen (je waant je in het echte hooggebergte (wel maar 600m hoog)) en voluit naar het vertrekpunt. Mooi!
maandag 28 september 2015
Fietstrip Puerto Ibaneta en Ortzanzurieta
Een eerste fietstrip in deze uitlopers van de Pyreneeën! Niet overdreven hoog, maar toch een stevige brok! 880m hoogteverschil voor een eerste klim.... Kan tellen! De start is heel rustig. Stukken vlak afgewisseld met vals plat. Zo krijg je natuurlijk een klim van 4% gemiddeld. Eenmaal echt begonnen zitten er soms nog stukjes in van 3%, maar ze worden met het klimmen steeds schaarser. Pas op 900m hoogte opent de pas zich. Mooie vergezichten op de groene grasvlakten op de flanken van de Baskische bergen. In de vallei (bijna op zeeniveau) is het erg warm! Maar op 1100m waait er al een frisse wind. Ortzanzurieta staat nergens aangegeven. Ik denk dat ik goed zit, maar zeker ben ik daar niet van. Wat ik wel weet is dat het ding waar ik aan bezig ben steil omhoog loopt! Regelmatig stukken van dik 15%. Niet lang, maar toch... Op 1427m kom ik boven aan een top. Vandaar uit gaan er twee wegen naar beneden. Weer geen aanduiding welke weg ik moet volgen. Misschien ben ik wel al boven? Uiteindelijk neem ik enkele foto's en keer terug. Ik zal het wel zien op pc... De afdaling is leuk! Met een mountainbike dalen geeft je toch een ander gevoel dan met een racefiets! Iets na 3 uur kom ik in het dorpje Valcarlos (nog steeds Spanje). Pech, de keuken was maar open tot 3 uur. Een broodje met tonijn en tomaat gaat er wel in. Het is gigantisch! Een half stokbrood! Honger heb ik niet meer. Verder afdalen in de tegenwind, die nu krachtig in de vallei blaast. Kwart voor 5 draai ik de parking op! Eerste dag zit er op! 74 km en 1410m hoogteverschil.
Saint Jean Pied De Port - Groot dorp in de westelijke pyreneen
De Camino passeert hier. Dit geeft dit dorp een boost van eendagstoeristen, welke (in de zomermaanden althans) elke dag afgewisseld worden. Met een grote burcht, open voor het publiek, enkele mooie winkelstraatjes met de typische Camino dingetjes en veel, erg veel eetgelegenheden. Ik heb na de fietstocht eens goed rondgekeken en de mooiste hoekjes op foto gezet. De foto's!
Abonneren op:
Posts (Atom)