woensdag 30 september 2015

Spanje!

Na 2 dagen (en 3 nachten) Frans Baskenland zit ik nu wel echt in midden Spanje. De uittocht uit baskenland was mooi. Het gesloten karakter van de Pyreneeën kwam weer duidelijk tot uiting. Eenmaal daaronder krijg je een heel ander landschap. Droger, minder hoog maar toch ook heel grillig. Massieven liggen links en rechts van de wegen verspreid. De Spanjaarden bouwen er netjes rond (en soms er gewoon op!), wat de natuur daar waarschijnlijk wel ten goede komt. Een nieuwe autostrade (een A-weg, geen AP - want dat is peage) wordt net onder de Pyreneeën aangelegd. Soms moet je eraf, want dat stuk is nog niet verkeersklaar; En dan kom je rare dingen tegen. Smalle bruggen, niet meer van deze tijd, en passages door dorpen met wegversmallingen. Het landschap oogt ruw, woest maar vooral verlaten... De kleurschakeringen van de begroeiing laten ook al herfst zien. Ik rij naar Ayerbe.In de buurt daarvan vind je de monolieten rode rotsen. Natuurfenomeen in midden Spanje. Iets verder heb je dan ook nog het kasteel van Loarre. Gelegen op een heuvel en dus ook spek naar mijn bek! Midden Spanje mag dan in de zomer toeristisch toch nog iets te betekenen hebben, nu, met de herfst in het verschiet is de belangstelling wel erg tanende. Het hotel heeft een incheckmarge van 14-22 uur. Ik sta er om 14u10, en mag vervolgens wachten tot 14u30 vooraleer er iemand komt opdagen... Gelukkig valt de kamer mee. De monolieten van Mallos de Riglos heb ik al gezien! Naar dat het kasteel dan maar. Na 12 km klimwerk kom ik tot de conclusie dat je er met fiets niet binnen mag. Ok, ergens wel verwacht, en ik heb al intussen genoeg kastelen gezien om te weten hoe ze er binnen uit zien! Op de terugweg rij ik lek. En de buitenband is ook weg... Reservebandje steken en verder rijden naar het hotel. Morgen banden gaan zoeken! En morgen bereik ik een eerste echt doel van deze reis: Sierra del Moncayo! Ben echt benieuwd! En daarna is het al rioja wat de klok slaat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten