maandag 28 september 2015
Fietstrip Puerto Ibaneta en Ortzanzurieta
Een eerste fietstrip in deze uitlopers van de Pyreneeën! Niet overdreven hoog, maar toch een stevige brok! 880m hoogteverschil voor een eerste klim.... Kan tellen! De start is heel rustig. Stukken vlak afgewisseld met vals plat. Zo krijg je natuurlijk een klim van 4% gemiddeld. Eenmaal echt begonnen zitten er soms nog stukjes in van 3%, maar ze worden met het klimmen steeds schaarser. Pas op 900m hoogte opent de pas zich. Mooie vergezichten op de groene grasvlakten op de flanken van de Baskische bergen. In de vallei (bijna op zeeniveau) is het erg warm! Maar op 1100m waait er al een frisse wind. Ortzanzurieta staat nergens aangegeven. Ik denk dat ik goed zit, maar zeker ben ik daar niet van. Wat ik wel weet is dat het ding waar ik aan bezig ben steil omhoog loopt! Regelmatig stukken van dik 15%. Niet lang, maar toch... Op 1427m kom ik boven aan een top. Vandaar uit gaan er twee wegen naar beneden. Weer geen aanduiding welke weg ik moet volgen. Misschien ben ik wel al boven? Uiteindelijk neem ik enkele foto's en keer terug. Ik zal het wel zien op pc... De afdaling is leuk! Met een mountainbike dalen geeft je toch een ander gevoel dan met een racefiets! Iets na 3 uur kom ik in het dorpje Valcarlos (nog steeds Spanje). Pech, de keuken was maar open tot 3 uur. Een broodje met tonijn en tomaat gaat er wel in. Het is gigantisch! Een half stokbrood! Honger heb ik niet meer. Verder afdalen in de tegenwind, die nu krachtig in de vallei blaast. Kwart voor 5 draai ik de parking op! Eerste dag zit er op! 74 km en 1410m hoogteverschil.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten