dinsdag 29 september 2015
Rond Artzamendi - 100km op de mountainbike
Wat een dag! Weet niet goed waarover ik het eerst ga hebben. Slechte wegen tussen Bidarray en Pas de Roland, De ongelofelijk steile stukken op dat traject, met als uitschieter de laatste 3km van Artzamendi! De vele roofvogels die ik gezien heb (van heel dicht! - Zelfs eentje met prooi in de klauwen), of de pracht van de Puerto Ispeguy... Trouwens, ook het restaurantbezoek daarnet mocht er zijn! Chipirones en kabeljouw.
's Morgens hangt er altijd een mist in de vallei. Vertrek hangt daar dan ook van af. Omdat ik toch niet al te lang op de D918 (druk) wil fietsen neem ik voor 10km de auto. Saint Martin d' Arrossa wordt dan ook de startplaats. De eerste 6 km volg ik die D918. Al bij al valt het verkeer nog wel mee, maar je weet nooit... In Bidarray neem ik de andere kant van de rivier. Onmiddellijk geconfronteerd met ontieglijk steile stukken! Het schurkt tegen de 20% aan. Gelukkig is het uitzicht (soms) mooi! Langs het water, stroomversnellingen en kolkend water tussen de groene bossen! Intussen vallen her en der kastanjes uit de bomen! Ik krijg er geen enkele op het lichaam, maar enkele keren was het toch wel erg close! Even verder hebben de wegenwerkers bakken grind over het wegdek gestort! Auto's moeten dat in het asfalt rijden. Maar volgens mij rijden er er hier toch iets te weinig voor rond. Vanaf Pas De Roland sla ik af naar Artzamendi. Ook nu weer een klucht van een helling. In 3,2 km van 505 naar 918m... Tja! Hiervoor heb ik de mountainbike genomen... Regelmatig moet ik te voet verder. Wandel en fietstocht in een. Als ik dit al fietsend voor mekaar krijg kan ik gelijk terugrijden. Is het over en out voor vandaag. De zichten, met mistslierten, zijn geweldig! Op de top neem ik de obligate foto en daal af! Goed halverwege de afdaling neem ik de afslag naar Espelette. Ook hier is het van hetzelfde laken een broek. Steil en heel steil. Niet te schatten. In Espelette eet ik 2 bananen en wat kalkoenham. Was nodig. Intussen is het half 4 geworden. Moet nog 3 colletjes over met in totaal 1100 hoogtemeters in 60km. Iets minder dan in het eerste stuk... 1400 in 40km. Hevig! Van deze drie colls is vooral de Ispeguy veruit de mooiste! Maar daar heb ik voorlopig geen foto's van. Het begon al laat te worden; en ik zocht toch nog op een deftig uur te kunnen eten... Na de Ispeguy afdalen (je waant je in het echte hooggebergte (wel maar 600m hoog)) en voluit naar het vertrekpunt. Mooi!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten